Info

avatar Ten blog sportowy prowadzi mandraghora z miasteczka Z. Odkąd zaczęłam go pisać przejechałam 59728.14 kilometrów. Więcej o mnie. Strava


button stats bikestats.pl




button stats bikestats.pl
button stats bikestats.pl
button stats bikestats.pl
button stats bikestats.pl
button stats bikestats.pl

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy mandraghora.bikestats.pl

Archiwum bloga

Wpisy archiwalne w kategorii

Franche-Comte/ Jura 2013

Dystans całkowity:695.21 km (w terenie 51.00 km; 7.34%)
Czas w ruchu:34:41
Średnia prędkość:20.04 km/h
Maksymalna prędkość:62.30 km/h
Suma podjazdów:5950 m
Maks. tętno maksymalne:164 (88 %)
Maks. tętno średnie:123 (66 %)
Suma kalorii:12081 kcal
Liczba aktywności:11
Średnio na aktywność:63.20 km i 3h 09m
Więcej statystyk
Dane wyjazdu:
95.07 km 12.00 km teren
04:39 h 20.45 km/h:
Maks. pr.:42.00 km/h
Temperatura:30.0
HR max:149 ( 80%)
HR avg:110 ( 59%)
Podjazdy:128 m
Kalorie: 1337 kcal
Rower:szarak

Dolina Renu

Poniedziałek, 22 lipca 2013 · dodano: 25.07.2013 | Komentarze 0

Wstajemy po 6, póki jeszcze pogoda nie zabija, szybkie śniadanie i po 7 jesteśmy gotowi do wyjazdu. Ruszamy w kierunku Bazylei, jeszcze jest znośnie, ale już słońce i bezchmurne niebo zapowiada kolejny dramatyczny dzień. Prognozy nie są optymistyczne – 34-36 stopni to- jak się okazuje - optymistyczny wariant (Garmin pokaże po powrocie 38 stopni w cieniu).



Do 10 jedzie się dobrze, prawie cała trasa idzie w lesie, jest przyjemnie, kilometry lecą szybko. Później zaczyna być już gorzej – krótki popas nad Renem odbiera chęć do podróżowania w otwartym słońcu. Zjeżdżamy więc polami poza oficjalnym szlakiem rowerowym do Kembs, zatrzymując się przy ujęciu wody. Moczymy głowy, co za ulga! Siedzimy tam kilkadziesiąt minut, obserwując innych rowerzystów szukających ochłody i od czasu do czasu chłodząc kark i głowę. W okolicy południa ruszamy w kierunku na Freiburg.



Nawet w lesie jest coraz mniej słońca. Docieramy do Blodelsheim, jedziemy przez chwilę w pełnym słońcu co wysysa wszystkie siły. Garmin pokazuje 37 stopni. Wracamy do lasu, jest chłodniej, „zaledwie” 32 stopnie. Zatrzymujemy się w cieniu na krótki popas, zjadamy po brioszce i ruszamy dalej. Końcówka jest dramatyczna, na dotrwanie – 38 stopni, jazda przez miasteczka bez osłony przed słońcem sprawia, że marzę tylko o zimnej wodzie i pławieniu się w basenie. Picie w bidonie – ugotowane. Na szczęście w Sousheim jest otwarta boulagerie’a z lodami i ice tea… Siedzimy w cieniu na chodniku rozkoszując się zimnym smakiem. Potem uciekamy do hotelu, gdzie nie jest lepiej… Dzień kończymy na zakupach w supermarketach – tam przynajmniej jest klima!
W tym upale nawet nie chciało nam się dokręcić tych 5 km do „setki”…

Jutro żegnamy Francję i wracamy do Polski. Znów będę tęsknić przez cały rok...

Dane wyjazdu:
29.18 km 8.00 km teren
01:28 h 19.90 km/h:
Maks. pr.:38.00 km/h
Temperatura:27.0
HR max:123 ( 66%)
HR avg:100 ( 54%)
Podjazdy: 33 m
Kalorie: 362 kcal
Rower:szarak

Okolice Miluzy

Niedziela, 21 lipca 2013 · dodano: 25.07.2013 | Komentarze 0

Przenosiny do Alzacji, jest okropny upał, 36 stopni. Próbujemy wytrzymać w pokoju hotelowym, ale się nie da. O 19 zabieramy więc rowery i ruszamy w las, w kierunku Bazylei. Jest chłodno i przyjemnie, chociaż na początku trochę błądzimy, na azymut przedzierając się przez krzaki. Po wjechaniu w las wszystko idzie już gładko. Wracamy przed 22, temperatura trochę niższa, ale wciąż nie do życia.

Dane wyjazdu:
68.72 km 0.00 km teren
03:22 h 20.41 km/h:
Maks. pr.:47.00 km/h
Temperatura:30.0
HR max:143 ( 77%)
HR avg:111 ( 60%)
Podjazdy:294 m
Kalorie: 922 kcal
Rower:szarak

Dole

Sobota, 20 lipca 2013 · dodano: 25.07.2013 | Komentarze 0

Poranek przeznaczony na zakupy – trzeba nabyć jurajskich win, bo już wkrótce wyjeżdżamy w kierunku Alzacji, a tam może być ciężko, bo Francuzi są bardzo przywiązani do swoich regionów. Popołudniu jak upał zelżeje – znowu mamy 30+, wybieramy się do Dole, gdzie nie dojechaliśmy wczoraj. Po drodze zatrzymujemy się w Boulangerie w Rochefort – to co tam pieką to po prostu mistrzostwo świata! Croissant, leciutki, chrupki i niekruszący i do tego broszka z czekoladą, no rany, niebo w gębie! Bart nawet proponuje, żeby tam zostać na dłużej ;-) Jednak zjadamy i jedziemy dalej. Szybko docieramy do Dole – jest całkiem ładne, stare miasto z kamieniczkami, na górce, parki i kanał żeglowny. To niesamowity widok, gdy pod zabudowaniami historycznymi stoją zakotwiczone nowoczesne jachty…

Dole




Wracamy inną drogą przez las, poznając ostatni jego kawałek. Temperatura - "ledwie" 36 stopni.

Dane wyjazdu:
133.43 km 0.00 km teren
06:08 h 21.75 km/h:
Maks. pr.:50.00 km/h
Temperatura:27.0
HR max:144 ( 77%)
HR avg:112 ( 60%)
Podjazdy:389 m
Kalorie: 1769 kcal
Rower:szarak

Besancon i Rochefort

Piątek, 19 lipca 2013 · dodano: 25.07.2013 | Komentarze 0

Dłuższe jeżdżenie czas zacząć. Dzisiaj w planach Besancon, a gdzieś z tyłu głowy cały czas myśli o rekordzie. Ruszamy wcześnie, znów jest upał, a my dzisiaj w większości po Eurovelo 6, nad rzekami. Docieramy sprawnie do Rams, skręcamy w przeciwnym kierunku niż wczoraj – na Saint Vit, opuszczamy departament Jury i wjeżdżamy do Doubs. Na ścieżce pojawia się kilometraż do Montbeliard – ponad 150km odliczane jeden za drugim na asfalcie.

Sposób prowadzenia ścieżki i rozwiązania dla rowerzystów powalają, w porównaniu z tym co mamy w kraju. Tu opłaca się zrobić na ścieżce dodatkowy most, wydzielić ją przy drodze, a nawet – zbudować tunel dla rowerów!

Tunel na ścieżce rowerowej


Ścieżki we Francji - Eurovelo 6


Do Besancon docieramy z dwoma postojami w cieniu, robi się coraz goręcej, a nam się bardzo nie spieszy. Mijamy się kilkukrotnie z sakwiarzami – tu, w Doubs nieco mniej trenujących podjazdy Szoszonów, a za to więcej sakwiarzy. Czujemy się już jedną nogą w naszym drugim domu i szybko wtapiamy się w rowerowy krajobraz Francji. Co chwile mijają nas dziadki – szoszoni mknący w którymś z kierunków – jest ich tu znacznie więcej niż ludzi w naszym wieku, czasami są to całe peletony po kilka osób! W Besancon jesteśmy po ok. 2 godzinach efektywnej jazdy – wita nas cytadela położona wysoko nad miastem...

Cytadela w Besancon


...i kolejne zaskoczenie: Eurovelo 6 idzie razem z kanałem dla statków tunelem wykutym pod cytadelą! Oczywiście, są dwa pasy ruchu, jakby ktoś pytał...

Eurovelo 6


Przyjemny chłód tunelu kończy się szybko. Zwiedzamy chwilę miasto, kupujemy coś do jedzenia (mmm.. pyszne mleczne bułeczki z czekoladą), oglądamy katedrę, zjadamy lody i uciekamy z rozgrzanego betonem i asfaltem miasta. Zatrzymujemy się w cieniu, zjadamy zakupione bułeczki i chwilę przeczekujemy południowy ukrop. Lecimy z powrotem nad Doubs; Bart chyba w bułce miał coś ekstra dosypane, bo ciągnie nasz mały pociąg, nie schodząc poniżej 27km/h :) W efekcie na skręcie do Arc de Senans jesteśmy przed 17. Jedziemy jednak dalej, w kierunku Dole, mamy 90km już nabite więc jest szansa na zrobienie w końcu 150km. Niestety, tuż za Etrepigney zaczyna padać, jedziemy dalej ale deszcz przybiera na sile. Zatrzymujemy się pod Rochefort, chowamy w drzewach i popasamy. Czas jednak mija i opcja 150km staje się coraz mniej realna. Decydujemy się zawrócić, wracamy lekkim skrótem przez las, deszcz ustaje. Dojeżdżamy do campingu zadowoleni - i tak jest nowy rekord 133,5km. Będzie co bić na następny raz, a 150 musi jeszcze poczekać.

Ścieżka nad Doubs


Dane wyjazdu:
58.27 km 5.00 km teren
02:29 h 23.46 km/h:
Maks. pr.:49.00 km/h
Temperatura:22.0
HR max:156 ( 84%)
HR avg:123 ( 66%)
Podjazdy:319 m
Kalorie: 837 kcal
Rower:szarak

Dolina Doubs, Arc le senans

Czwartek, 18 lipca 2013 · dodano: 25.07.2013 | Komentarze 0

Kolejne przenosiny, tym razem docieramy na camping, na który mieliśmy dotrzeć poprzednio. Rozbijamy się i przychodzi burza. Przeczekujemy w namiocie – uff, jak dobrze że zdążyliśmy się rozłożyć i to wszystko nie jest teraz mokre!

Potem, mimo, że pogoda niezbyt pewna zbieramy bika i lecimy rozejrzeć się po okolicy. Ma być lekka przejażdżka, ale trafiamy na odnogę Euroroute Velo 6, rower sam właściwie jedzie, chociaż jest trochę przewyższeń. Po 30km łapie nas deszcz, lekki, ale przemacza nas całkowicie, a resztę robi mokra szosa. Na szczęście jest ciepło, schniemy w trakcie jazdy. Odpuszczamy Eurovelo i wracamy przez las… Wychodzi z tej lekkiej jazdy ponad 60km. Milutko było :)

Velo Euroroute 6


Dane wyjazdu:
70.10 km 5.00 km teren
03:35 h 19.56 km/h:
Maks. pr.:58.00 km/h
Temperatura:29.0
HR max:151 ( 81%)
HR avg:113 ( 61%)
Podjazdy:1204 m
Kalorie: 1178 kcal
Rower:szarak

Z powrotem w Sainte Claude

Wtorek, 16 lipca 2013 · dodano: 25.07.2013 | Komentarze 0

Troszkę szalony pomysł, by zobaczyć resztę jezior, położonych nieco bardziej na południe przy Route des Lacs. Szybki zjazd w kierunku Clairvaux Les Lacs (ładna mieścinka), po drodze oglądamy pierwsze z jezior na dzisiaj i lecimy dalej na południe. Docieramy dosyć szybko (z tej strony jest z górki) nad Jezioro Vouglans, jest przepiękne – ogromna, turkusowa tafla wody, od której bije przyjemny chłód.

Lac Vouglans




Przejeżdżamy na drugą stronę mostem Pont de la Pyle, robimy foty, wracamy na Route Des Lacs i kierujemy się jeszcze bardziej na południe, objeżdżając jezioro od wschodu. Krótki popas na aire de picnick i docieramy na kolejny belvedere, oglądając całe jezioro z góry, razem z doliną. To trzecie co do wielkości sztuczne jezioro we Francji, naprawdę, robi wrażenie. Robi się koszmarnie gorąco (Garmin pokazuje 34 stopnie), odbijamy na Saint Claude i zjeżdżamy najpierw do lasu odpocząć, a potem na szczyt wzniesienia. Leżymy trochę w cieniu, w słońcu nie ma sensu się prażyć…

Potem czeka nas już tylko szybki, fantastycznie długi (10 km!) zjazd do Sainte Claude (miejscowy pomiar prędkości pokazuje 52km/h, na czerwono - jedziemy za szybko). Na koniec niewielki podjazd i zakupy na wieczór. Wsiadamy w miejscowy pociąg TER - to linia biegnąca po skałach, wiaduktami i tunelami, bardzo widokowa (nazwana linią jaskółek)- musimy to zobaczyć! Pociąg dowozi nas w okolice Saint Laurent.

Widoki z pociągu


Jeszcze tylko kilkanaście kilometrów, ze 150m przewyższenia i jesteśmy w namiocie. Uff, co za upał!

Dane wyjazdu:
67.53 km 5.00 km teren
03:40 h 18.42 km/h:
Maks. pr.:62.30 km/h
Temperatura:28.0
HR max:144 ( 77%)
HR avg:108 ( 58%)
Podjazdy:896 m
Kalorie: 1084 kcal
Rower:szarak

Nozeroy i Champagnole

Poniedziałek, 15 lipca 2013 · dodano: 25.07.2013 | Komentarze 0

W kolejny dzień wypuszczamy się trochę dalej. Naszym celem jest Nozeroy, średniowieczne miasteczko, ufortyfikowane na górze oraz dalszy ciąg Route des Lacs. Tym razem kierujemy się na północ, gdzie podziwiamy 4 jeziorka. Dwa - petit i grand Maclu są wyjątkowo urocze o poranku.

Petit Maclu


Grand Maclu


Fajnym zjazdem lecimy aż do kolejnej atrakcji - Cascades de la Billaude. W głębokim kanionie, kilkadziesiąt metrów poniżej tarasu widokowego widać piękny wodospad i dolinę rzeki. Raczej nie należy się wychylać przez barierkę...

Cascades de la Billaude


Po drodze natykamy się na ciekawe skrzyżowanie. Skręt w prawo = prosto do tunelu, jeszcze takiego nie widziałam. W Jurze jest mnóstwo tuneli - Francuzi poradzili sobie z prowadzeniem dróg i kolei lepiej niż my.



Docieramy do Nozeroy już po południu, grzeje niemiłosiernie. Miasteczko zachowało swój średniowieczny charakter, łącznie z fortyfikacjami i zabudową. Zamek w remoncie (trochę im się posypał), ale i tak przyjemnie posiedzieć w jego cieniu. Po krótkim odpoczynku ruszamy w kierunku Champagnole.

Nozeroy




Na drodze do Champagnole - objazd, route baree. Zwiedzamy więc dodatkowo okoliczne górki i przejeżdżamy kawałek Route des Sapins, drogi sosen. Do Champagnole docieramy stosunkowo szybko, rozkładamy się na ławce w parku z wielką brioszką i sokiem.

Champagnole - parking dla rowerów


Potem udajemy się na pociąg. Okazuje się, że nasz pociąg jest autobusem. Kierowca nie protestuje na widok rowerów, po prostu otwiera bagażnik i siup - zapakowane. Wysiadamy na następnej "stacji" - tutaj również nie ma problemów, nawet wysiada i pomaga nam z rowerami, a potem życzy miłego dnia. Ciekawe co stałoby się w Polsce, jakbym spróbowała wsadzić rower do PKS-u... Ostatnie kilkanaście km pokonujemy na rowerach, podziwiając okoliczne krajobrazy.

Dane wyjazdu:
14.57 km 5.00 km teren
00:48 h 18.21 km/h:
Maks. pr.:49.00 km/h
Temperatura:26.0
HR max:149 ( 80%)
HR avg:113 ( 61%)
Podjazdy:504 m
Kalorie: 277 kcal
Rower:szarak

Cascades du Herrison + Lac de Bonlieu

Niedziela, 14 lipca 2013 · dodano: 25.07.2013 | Komentarze 0

Plany ulegają niewielkim zmianom, kiedy w okolicy Bonlieu napotykamy fajny camping. Okolica jest piękna – Jura już nie jest aż tak wysoka jak w okolicach Sainte Claude, ale łagodniejsza, pojawiają się też śliczne górskie jeziorka i droga jezior - Route des Lacs.



Po rozbiciu się i krótkim odpoczynku (trochę też chcemy przeczekać upał, jest ponad 30 stopni) ruszamy na krótki rekonesans po okolicy. Najpierw Cascades du Herrisson – zaliczamy środkowy wodospad Saint Girard, poniżej droga zamknięta dla rowerów, trzeba będzie zajrzeć na butach.



Potem jedziemy nad pobliskie jeziorko Bonlieu, rozpoczynając tym samym zwiedzanie Route des Lacs. Pokusiliśmy się nawet o podjazd na belwedere – punkt widokowy, nabijając w sumie na 12 km prawie 500m przewyższenia.

Lac de Bonlieu - z dołu...


i z góry


Herrison też leży w niezłym dołku, a biorąc pod uwagę, że niektóre z jej wodospadów mają po kilkadziesiąt metrów, jest co oglądać.

Wszystko inne zamknięte – wiadomo, Quatorze Julliet, rocznica zdobycia Bastylii :)

Dane wyjazdu:
90.11 km 0.00 km teren
04:54 h 18.39 km/h:
Maks. pr.:53.60 km/h
Temperatura:24.0
HR max: (%)
HR avg: (%)
Podjazdy:1510 m
Kalorie: 3100 kcal
Rower:szarak

Col de Faucille /1323m npm/

Sobota, 13 lipca 2013 · dodano: 25.07.2013 | Komentarze 2

Col de Faucille – przełęcz na wysokości 1323m npm, z porywającym widokiem na jezioro genewskie, Alpy i Mt. Blanc. Trzeba jednak zrobić trochę przewyższenia żeby się tam dostać. Wyjeżdżamy z naszego nędznego 400 npm w kierunku na Genewę – droga wije się i kręci, mnóstwo serpentyn, przepaście po kilkaset metrów – jak oni to zbudowali? Wokoło piękne skały, krajobrazy raczej alpejskie lub tatrzańskie lub beskidzkie. Widok z campingu bardzo przypomina widok z Dol. Chochołowskiej na Kominiarski Wierch…





Na początek niespodzianka – pada bateria w pasie do garmina. Oznacza to tyle, że niestety cała trasę jadę na czuja, bez kontrolowania tętna. Ale nie chce nam się wracać do Saint-Claude, szukać baterii. Jedziemy pod górę, uciekamy przed upałem, szkoda czasu!
Wdrapujemy się na 1680 m npm, do Lajoux, a tam... szosa - gigant na samym szczycie wzniesienia! Ktoś miał wyobraźnię... :)

Szosa, rozmiar XXXXXXL




Robimy kilka fotek, by zjechać do urokliwej miejscowości Mijoux (Francuzi wymawiają to jak miziu), centrum sportów zimowych. Jest gdzie poszusować i gdzie pobiegać na nartach (w okolicy jest prawie 300km ścieżek na biegówki)! Mijoux leży na ok. 970m npm, w uroczej dolinie rzeczki Valserine /ochrzczonej przez nas Walzeryną ;-) więc zaraz rozpoczynamy wspinaczkę na Col’a.

Mijoux - czas na pain du chocolat :)


Podjazdy idą zaskakująco dobrze – równiutki asfalt, stałe nachylenie pozwala szybko zdobywać wysokość. Podjeżdżamy na Col, niestety, jest trochę zamglone i nie widać Mt. Blanca, ale za to Jezioro Genewskie prezentuje się super. Musimy zjechać do fajnego widoku kilometr poza przełęcz. Robimy fotki i wracamy.

Col zdobyty!


Decydujemy się wracać do domu inną drogą, przez Morez, Les Roussous i znane z wczoraj Longchamois. Do Les Rousses jest w miarę płasko, a potem zaczyna się zaje.... fajny zjazd do Morez, chyba z 10 km na dół… tracimy wysokość z ok. 1250 do 700 :). Przejeżdżamy przez Morez, miasto pięknych mostów.

Morez... po tym wiadukcie w górze codziennie jeździ kolej...


I zaczynamy wspinać się znów pod górę, ostatni raz dzisiaj. Wyjeżdżamy do La Mouille, dalej jest znane nam już Loggchaumois. I znów jest ten sam zjazd, który zjeżdżaliśmy wczoraj… szkoda, że już czuję kręgosłup, bo nie mogę z niego wydusić ze zjazdu wszystkiego, co bym chciała. Ale i tak jest super. Wychodzi 90km i ponad 1500 przewyższenia. Jutro przenosiny w kierunku Arbois, czyli jedziemy po wina ;-)

Dolina Valserine


Dane wyjazdu:
39.56 km 10.00 km teren
02:26 h 16.26 km/h:
Maks. pr.:51.00 km/h
Temperatura:28.0
HR max:164 ( 88%)
HR avg:117 ( 63%)
Podjazdy:652 m
Kalorie: 840 kcal
Rower:szarak

Cascade Flumen i BikePark w Longchamois

Piątek, 12 lipca 2013 · dodano: 25.07.2013 | Komentarze 0

Przenosiny w wysoką Jurę. Wjeżdżamy do Franche-Comte i od razu duże zdziwienie. Jura, która miała być w naszym wyobrażeniu Beskidami (najwyższy szczyt ma ok. 1750m), tak naprawdę przypomina alpejską dolinę. Przewyższenia są ogromne, drogi wkute w skały, mosty zawieszane kilkaset metrów nad przepaściami, setki serpentyn – robi wrażenie. A samo Sainte Claude jest wkute w skałę, zbudowane na kilku poziomach, a przez jego środek przebiega most jak z bajki.





Czwartek poświęcamy na rozbicie namiotu i planowanie. Francuzi maja beznadziejne mapy, na żadnej nie ma przewyższeń, a tu jest to kluczowa kwestia. Musimy poczekać do następnego dnia by pobrać kod do wifi i poradzić się wujka Googla.
Trzy zaplanowane trasy okazują się dosyć hardkorowe – wokół jeziora genewskiego (Genewa jest o rzut beretem – za górką) – prawie 200km, dolina Valserine – blisko 100km i ponad 3000 przewyższenia, Col de Faucille – 1600 przewyższenia i ok. 60km. Ponieważ jest późno decydujemy się na obejrzenie pobliskiego wodospadu / Cascade de Flumen/, a potem zaglądamy do Sainte Claude i podjeżdżamy do Bike Parku w Longchamois. Podjeżdżamy w pełnym tego słowa znaczeniu, ponad 600m powyżej doliny.

Cascade de Flumen


Bike Park jest genialny –w terenie wytyczono kilkanaście tras MTB o różnym stopniu trudności. Nie tylko wytyczono, wręcz je zbudowano! Jedziemy dwie najłatwiejsze (niestety mamy rowery pod sakwy, z semislickami) ale i tak zaczynam tęsknić już po zakończeniu przejazdu. Drewniane mostki, profilowane skręty, techniczne kawałki – o rany, jak ja bym chciała mieć takie coś pod domem! Żałuję, że nie da się przetestować wszystkich tras, ta np. o nazwie TGV - to musi być mega fan.

BikePark








Po szaleństwach w bike parku odpoczywamy chwilę na aire de picninc, a potem fantastycznym, kilkukilometrowym zjazdem wracamy do domu. Temperatura powala, jest ponad 30 stopni, więc kończymy na tym dzisiejsze zmagania. Jutro w planach Col de Feusille, tylko trzeba wcześniej wstać, żeby nie podjeżdżać w tym ukropie.